+47 95 86 86 62 hjelp@datafolka.no
Vilkår

Avtalevilkår 

Disse vilkårene beskriver regler og forskrifter for bruken av datafolka sin nettside, som er lokalisert på datafolka.no.

Ved å få tilgang til denne nettsiden antar vi at du godtar disse vilkårene. Hvis du ikke er enig i alle vilkårene som er angitt på denne siden, må du ikke fortsette å bruke denne nettsiden https://datafolka.no.

Følgende terminologi gjelder for disse vilkårene, personvernserklæringen og ansvarsfraskrivelsen og alle avtaler: «Klient», «kunden», «du» og «din» refererer til deg, personen som logger på denne nettsiden og følger selskapets vilkår og betingelser. «Selskapet»,«Leverandøren», «oss selv», «vi», «vår» og «oss», refererer til vårt selskap. «Parti», «parter» eller «oss», refererer til både klienten og oss. Alle vilkår refererer til tilbud, aksept og vurdering av betaling som er nødvendig for å gjennomføre prosessen med vår assistanse til klienten på den mest hensiktsmessige måten for det uttrykkelige formål å møte klientens behov med hensyn til levering av selskapets tjenester i samsvar med og underlagt gjeldende lov.

 

Informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler. Ved å få tilgang til datafolka, godtar du bruken av informasjonskapsler i samsvar med datafolka personvernerklæring.

De fleste interaktive nettsteder bruker informasjonskapsler for å la oss hente brukerens detaljer for hver besøk. Informasjonskapsler brukes av nettstedet vårt for å muliggjøre funksjonaliteten til visse områder for å gjøre det enklere for besøkende på nettstedet vårt. Noen av våre tilknyttede / annonseringspartnere kan også bruke informasjonskapsler.

 

Lisens

Med mindre annet er oppgitt, eier datafolka og / eller dets lisensgivere immaterielle rettigheter til alt materiale på datafolka. Alle immaterielle rettigheter er reservert. Du kan få tilgang til dette fra datafolka for din egen personlige bruk underlagt begrensninger som er angitt i disse vilkårene.

 

Du må ikke:

  • Republisere materiale fra datafolka
  • Selge, leie ut eller gi underlisens på materiale fra datafolka
  • Reprodusere, duplisere eller kopiere materiale fra datafolka
  • Omdistribuere innhold fra datafolka

 

Noen deler av denne nettsiden tilbyr en mulighet for brukere å poste og utveksle meninger og informasjon i visse områder av nettsiden. datafolka filtrerer ikke, redigerer, publiserer eller gjennomgår kommentarer før de er til stede på nettsiden. Kommentarer reflekterer ikke synspunktene og meningene til datafolka, dets agenter og/eller tilknyttede selskaper. Kommentarer reflekterer synspunktene og meningene til personen som poster sine synspunkter og meninger. I den grad tillatt av gjeldende lover, skal ikke datafolka være ansvarlig for kommentarene eller for noen ansvar, skader eller utgifter som er forårsaket og/eller lidt som et resultat av bruk av og/eller posting av og/eller fremtoning av kommentarene på denne nettsiden.

datafolka forbeholder seg retten til å overvåke alle kommentarer og fjerne eventuelle kommentarer som kan betraktes som upassende, støtende eller forårsaker brudd på disse vilkårene og betingelsene.

Du garanterer og representerer at:

Du har rett til å poste kommentarene på vår nettside og har alle nødvendige lisenser og samtykker for å gjøre det; Kommentarene krenker ikke noen immaterielle rettigheter, inkludert, uten begrensning, opphavsrett, patent eller varemerke av noen tredjepart; Kommentarene inneholder ikke noen ærekrenkende, ærekrenkende, støtende, umoralsk eller på annen måte ulovlig materiale som er en invasjon av personvernet; Kommentarene vil ikke bli brukt til å be om eller promotere forretninger eller skape kommersielle aktiviteter eller ulovlig aktivitet. Du gir herved datafolka en ikke-eksklusiv lisens til å bruke, reprodusere, redigere og autorisere andre til å bruke, reprodusere og redigere noen av dine kommentarer i alle former, formater eller medier.

 

Hyperlinking til vårt innhold

Følgende organisasjoner kan lenke til vår nettside uten forhåndsskriftlig godkjenning:

  • Regjeringsbyråer
  • Søkemotorer
  • Nyhetsselskaper
  • Online katalogdistributører
  • Systemomfattende akkrediterte virksomheter

 

Disse organisasjonene kan linke til hjemmesiden vår, publikasjoner eller annen informasjon på nettsiden vår så lenge lenken: (a) ikke på noen måte er villedende, (b) ikke gir falsk inntrykk av sponsing, anbefaling eller godkjenning av lenkende part og dens produkter/tjenester, og (c) passer innenfor sammenhengen til lenkende parts nettside.

Vi kan vurdere og godkjenne andre forespørsler om lenker fra følgende typer organisasjoner:

  • godt kjente forbruker- og/eller næringsinformasjonskilder
  • dot.com samfunnssider
  • organisasjoner eller grupper som representerer veldedige formål
  • online katalogdistributører
  • internettportaler
  • regnskaps-, juridiske og konsulentfirmaer
  • utdanningsinstitusjoner og handelsforeninger.

Vi vil godkjenne lenkeforespørsler fra disse organisasjonene hvis vi avgjør at: (a) lenken ikke vil få oss til å se ufordelaktige ut for oss selv eller våre akkrediterte bedrifter; (b) organisasjonen ikke har noen negative poster hos oss; (c) fordelen for oss av synligheten til hyperkoblingen oppveier fraværet av datafolka; og (d) lenken er i sammenheng med generell ressursinformasjon.

Disse organisasjonene kan linke til hjemmesiden vår så lenge lenken: (a) ikke på noen måte er villedende, (b) ikke gir falsk inntrykk av sponsing, anbefaling eller godkjenning av lenkende part og dens produkter eller tjenester, og (c) passer innenfor sammenhengen til lenkende parts nettside.

Hvis du er en av organisasjonene nevnt i avsnitt 2 ovenfor og er interessert i å lenke til nettsiden vår, må du informere oss ved å sende en e-post til datafolka. Vennligst inkluder navnet ditt, organisasjonsnavnet ditt, kontaktinformasjon og URL-en til nettsiden din, en liste over alle URL-er du har til hensikt å lenke til nettsiden vår, og en liste over URL-er på nettsiden vår som du vil linke til. Vent 2-3 uker for svar.

Godkjente organisasjoner kan hyperlenke til nettsiden vår som følger:

  • ved bruk av vårt firmanavn
  • ved bruk av den uniforme ressurslokaliteten som lenker til
  • ved bruk av en annen beskrivelse av nettsiden vår som gir mening innenfor sammenhengen og formatet til innholdet på lenkende parts nettside.

Ingen bruk av datafolkas logo eller annen grafikk vil bli tillatt for lenking uten en varemerkelisensavtale.

iFrames

Uten tidligere godkjenning og skriftlig tillatelse kan du ikke opprette rammer rundt våre nettsider som endrer den visuelle presentasjonen eller utseendet på nettsiden vår.

Innholdsansvar

Vi kan ikke holdes ansvarlig for innhold som vises på din nettside. Du samtykker i å beskytte og forsvare oss mot alle krav som oppstår på din nettside. Ingen lenker skal vises på noen nettside som kan tolkes som ærekrenkende, obskønt eller kriminelt, eller som krenker, på annen måte bryter, eller oppfordrer til krenkelse eller andre brudd på tredjeparts rettigheter.

Forbehold om rettigheter

Vi forbeholder oss retten til å be deg om å fjerne alle lenker eller en bestemt lenke til vår nettside. Du godtar å umiddelbart fjerne alle lenker til vår nettside på forespørsel. Vi forbeholder oss også retten til å endre disse vilkårene og betingelsene og vår koblingspolitikk når som helst. Ved å fortsette å lenke til vår nettside, godtar du å være bundet av og følge disse koblingsvilkårene og betingelsene.

 

Fjerning av lenker fra vår nettside

Hvis du finner noen lenke på vår nettside som er støtende av noen grunn, er du fri til å kontakte oss når som helst. Vi vil vurdere forespørsler om å fjerne lenker, men vi er ikke forpliktet til å gjøre det eller å svare deg direkte.

Vi kan ikke garantere at informasjonen på denne nettsiden er korrekt, vi gir ingen garantier for fullstendighet eller nøyaktighet; og vi kan ikke love å sørge for at nettsiden forblir tilgjengelig eller at materialet på nettsiden holdes oppdatert.

Ansvarsfraskrivelse

I den grad det er tillatt i henhold til gjeldende lov, utelukker vi alle representasjoner, garantier og vilkår knyttet til vår nettside og bruk av denne nettsiden. Ingenting i denne ansvarsfraskrivelsen vil:

  • Begrense eller utelukke vårt eller ditt ansvar for død eller personskade
  • Begrense eller utelukke vårt eller ditt ansvar for svindel eller svikefullt misrepresentasjon
  • Begrense noen av våre eller dine ansvarsområder på noen måte som ikke er tillatt i henhold til gjeldende lov; eller
  • utelukke noen av våre eller dine ansvarsområder som ikke kan utelukkes i henhold til gjeldende lov.

Begrensningene og forbudene i ansvarsfraskrivelsen i dette avsnittet og andre steder i denne ansvarsfraskrivelsen: (a) er underlagt forrige avsnitt; og (b) styrer alle ansvarsområder som oppstår under ansvarsfraskrivelsen, inkludert ansvarsområder som oppstår i kontrakt, tort og ved brudd på lovpålagte plikter.

Så lenge nettsiden og informasjonen og tjenestene på nettsiden tilbys gratis, vil vi ikke være ansvarlige for tap eller skade av noe slag.

GENERELT OM BRUK AV TJENESTE

Kunden kan kun benytte Tjenestene til det formål og i den utstrekning som fremgår av Avtalen. Tjenestene kan bare videreselges, utleies eller på annen måte overdras til tredjepart dersom dette formålet følger av Avtalen. Kunden skal besørge at de tekniske spesifikasjonene for Tjenesten ikke blir endret som følge av slik videreformidling. Kunden vil i alle tilfeller stå ansvarlig overfor Leverandøren for enhver bruk av Tjenesten som foretas av slik tredjepart.

Kunden har ikke rett til å benytte Tjenesten til lovstridige forhold. Tjenesten kan ikke benyttes til å bruke, kopiere, spre eller på annen måte utnytte informasjon som er ulovlig, som ikke er ment for Kunden eller som Kunden har skaffet seg uberettiget tilgang til. Kunden må ved bruk av Tjenesten ikke forsere fysiske eller elektroniske sperrer, eller på annen måte skaffe seg berettiget tilgang til andre tjenester eller systemer som Kunden ikke har rett til å benytte. Vilkår for bruk av Tjenesten kan også følge av de enkelte Spesielle vilkår.

Kunden skal oppbevare innloggings- og konfigureringsinformasjon på aktsom måte slik at uvedkommende ikke får tilgang til opplysningene. Ved mistanke om at uvedkommende har fått kjennskap til innloggingsdata skal Kunden straks informere Leverandøren om dette, og få dataene endret. Leverandøren kan midlertidig stenge Tjenesten. Kunden er ansvarlig for all bruk som skjer inntil Leverandøren har mottatt melding fra Kunden og gitt rimelig tid til å forhindre misbruket.

Kunden skal holde Leverandøren skadesløs for ethvert krav som tredjemann måtte rette mot Leverandøren som følge av Kundens bruk av Tjenestene.

STENGING OG BRUKERRESTRISKJONER

Leverandøren kan helt eller delvis stenge Kundens tilgang til Tjenesten umiddelbart og uten forutgående varsel dersom offentlige myndigheter krever dette eller dette er nødvendig av tekniske, driftsmessige eller vedlikeholdsmessige grunner. Tilsvarende gjelder i nødssituasjoner, herunder ved alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streik eller lockout, eller ved alvorlig fare for sabotasjer mot nett og tjenester. Tiltak som nevnt ovenfor skal om mulig varsles Kunden i rimelig tid på forhånd. Leverandøren er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av forannevnte tiltak.

Leverandøren har videre rett til å stenge Kundens tilgang til Tjenesten dersom Kunden er i vesentlig betalingsmislighold, opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for Tjenesten, misbruker Utstyret eller har tilknyttet ikke godkjente tekniske innretninger til Utstyret. Leverandøren er uten ansvar for kostnader eller tap som Kunden måtte bli påført som følge av nevnte tiltak.

I de tilfellene stengingen skyldes Kundens forhold, plikter Kunden likevel å betale Leverandøren abonnementsavgift for eventuell resterende bindingstid. Dersom Kunden ikke er i bindingstid, plikter Kunden å betale Leverandøren abonnementsavgift tilsvarende oppsigelsestid, som om oppsigelse fant sted på dato for stenging. I tillegg vil Leverandøren kunne kreve erstatning i henhold til art. 1.17. Dersom Avtalen heves, gjelder reglene i art.14.1.

I den utstrekning det er nødvendig av tekniske, driftsmessige eller vedlikeholdsmessige grunner har Leverandøren etter forutgående varsel rett til tilgang til Kundens eiendom hvor Utstyret er installert.

AVTALENS VARIGHET, AVBESTILLING, AVBRUDD OG OPPSIGELSE

Avtalen om kjøp av Tjenester løper fra dato for aksept av tilbudet, om ikke annen dato er angitt i Bestillingen. Dersom Avtalen er uoppsigelig i en gitt periode (bindingstid), vil dette fremgå av Bestillingen. Etter utløpet av eventuell bindingstid, vil Avtalen kunne sies opp av hver av Partene med 3 måneders skriftlig varsel.

Ved opphør av Avtalen før utløpet av bindingstid, som skyldes forhold på Kundens side, plikter Kunden ved opphørsdato å betale abonnementsavgift for resten av bindingstiden i henhold til Avtalen.

Dersom Kunden ønsker å avslutte Avtalen kun for deler av Tjenesten (utenom bindingstid), må Leverandøren kontaktes for en vurdering av om dette er noe Leverandøren kan tilby.

 

LEVERING AV TJENESTENE

Tjenestene og vedlikeholdet av disse skal være i overensstemmelse med gjeldende regelverk, og være av alminnelig god kvalitet.

På tidspunkt for inngåelse av Avtalen vil Kunden få en kopi av gjeldende tjenestebeskrivelse for Tjenestene. Leverandøren vil kunne videreutvikle Tjenestenes funksjonalitet og tekniske spesifikasjoner, og vil også kunne beslutte å avslutte enkelte Tjenester (f.eks. på grunn av utdatert teknologi). Ved endring i eller opphør av en Tjeneste, skal Leverandøren vurdere om andre alternative Tjenester kan tilbys til Kunden.

 

Leverandøren utøver ingen kontroll med det innhold som sendes eller mottas ved bruk av Tjenestene. Leverandøren fraskriver seg ethvert ansvar for det innhold eller den kommunikasjon Kunden sender eller er i stand til å motta som følge av denne Avtalen.

Leverandøren har rett til midlertidig å innstille levering av Tjenesten dersom dette er nødvendig som følge av tekniske og driftsmessige årsaker, vedlikehold (reparasjon, oppgradering osv.), offentlige vedtak, konsesjonstilknyttede forhold eller liknende, eller i andre særskilte tilfeller. Leverandøren vil etterstrebe å gi Kunden forhåndsvarsel før innstilling skjer. Slik midlertidig innstilling gir ikke Kunden krav på erstatning eller annen godtgjørelse.

ENDRING AV TJENESTE, PRIS OG VILKÅR

Leverandøren har rett til å endre Avtalen, herunder SLA, vilkår, Tjenester og priser for Tjenestene mv, med minst 1 måneds forutgående varsel. Endringer kan finne sted uten forutgående varsel dersom de er nødvendige av årsaker som ligger utenfor Leverandørens kontroll (f.eks. dersom endringene skyldes offentlige vedtak mv). Leverandørens til enhver tid gjeldende Alminnelige vilkår Bedrift ligger tilgjengelig på altibox.no/bedrift.

Dersom endringer i Tjenesten for en Kunde i bindingstid innebærer at Tjenestens funksjonalitet vesentlig endres, har Kunden rett til å gå fra Avtalen hva gjelder den konkrete delen av Tjenesten som er endret.

Tekniske justeringer i Tjenestene som ikke påvirker Tjenestenes funksjonalitet, skal ikke regnes som en endring etter Avtalen. Dersom Kunden bruker Tjenesten etter at varslet endring er trådt i kraft, anses Kunden for å ha godtatt endringen.

Leverandøren er uten ansvar for eventuelle kostnader ved tilpasninger eller liknende som Kunden må foreta som følge av Leverandørens endringer.

I tillegg til prisendringer som følger av art. 12.1, kan Leverandøren uten nærmere varsel justere prisen for Tjenestene én gang per år, i henhold til endringer i Statistisk Sentralbyrås (SSB) totalkonsumprisindeks (KPI) for de siste 12 måneder. Med mindre annet er avtalt, kan justering tidligst skje ved første årsskifte etter at Avtalen er inngått.

FAKTURERING OG BETALING

Kunden skal betale de engangskostnader, månedsbeløp, variable og bruksavhengige kostnader som følger av Avtalen.

Faktura forfaller til betaling i henhold til de til enhver tid gjeldende faktureringsrutiner og betalingsvilkår hos Leverandøren.

Dersom faktura ikke er betalt ved forfall, påløper forsinkelsesrente i henhold til lov om rente ved forsinket betaling, samt purregebyr og omkostninger etter inkassolovgivningen.

Dersom Kunden mener at det er feil ved utsendt faktura, må det fremsettes klage til Leverandørens kundeservice innen rimelig tid og senest innen betalingsfristens utløp.

MANGLER, REKLAMASJON OG FEILRETTING

Det foreligger en mangel dersom Tjenesten ikke utøves i samsvar med det som følger av tjenestebeskrivelsen for den relevante Tjenesten, SLA eller Avtalen for øvrig.

Før Kunden melder feil til Leverandøren, må Kunden undersøke om feilen skyldes Kundens eget utstyr eller for øvrig forhold som Kunden har ansvaret for.

Kunden må melde feil eller mangler ved Tjenesten til Leverandørens kundeservice innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget, ellers taper Kunden retten til å påberope seg feilen. Kun Kundens utpekte representant kan gi melding om slik feil til kundeservice hos Leverandøren.

Hvis Kunden har meldt om feil til Leverandøren som ikke er regulert i SLA, skal Leverandøren starte feilsøking innen rimelig tid. Dersom årsaken til feilen skyldes forhold som Leverandøren har ansvaret for, skal Leverandøren foreta retting innen rimelig tid. Kunden kan bli gjort økonomisk ansvarlig for kostnader Leverandøren måtte ha i forbindelse med feilretting hvor feilen viser seg å ligge innenfor Kundens eget ansvar, herunder eget utstyr eller kabling.

HEVING

Dersom en av partene vesentlig misligholder sine plikter etter Avtalen, og dette ikke skyldes forhold som den annen part svarer for, kan den annen part heve Avtalen med umiddelbar virkning.

Som vesentlig mislighold fra Kundens side regnes blant annet at Kunden ikke betaler utestående faktura innen 30 dager etter forfallsdato, at Kunden gjør endringer på Utstyret, at Kunden krenker opphavsrett eller andre immaterielle rettigheter, eller at Kunden misbruker fibernettet eller Tjenesten.

Dersom Leverandøren hever Avtalen på grunn av Kundens betalingsmislighold, plikter Kunden straks å innfri samtlige forpliktelser overfor Leverandøren, herunder abonnementsavgift for eventuell resterende bindingstid/i alle tilfeller abonnementsavgift i oppsigelsestid som om oppsigelse hadde funnet sted på hevingsdato. Videre plikter Kunden å betale det tap Leverandøren har blitt påført som følge av misligholdet.

ERSTATNING

Ved mislighold av Avtalen, kan den Part som rammes kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap innenfor følgende begrensninger, så lenge tapets art og omfang er adekvat og påregnelig etter alminnelige erstatningsrettslige prinsipper.

Leverandørens erstatningsansvar gjelder kun ved direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Leverandøren. Med direkte tap menes nødvendige og dokumenterte merutgifter som den annen Part påføres som følge av den annen Parts uaktsomhet; indirekte tap dekkes ikke. Leverandørens ansvar er begrenset oppad til kr 25 000 for hvert skadetilfelle eller kjede av skadetilfeller med samme årsak.

TAPSBEGRENSNINGSPLIKT OG MEDVIRKNINGSANSVAR

Kunden skal ved rimelige tiltak begrense sitt tap. Dersom Kunden har medvirket til skaden, eller unnlatt å begrense skaden eller tapet, skal Leverandørens ansvar settes ned eller falle bort. Det samme gjelder dersom Kunden ikke i rimelig utstrekning har latt være å fjerne eller minske risikoen for skade.

OVERDRAGELSE

Leverandøren har rett til å overdra sine rettigheter og plikter etter Avtalen. Kunden kan bare overføre sine rettigheter og plikter etter Avtalen etter Leverandørens skriftlige forhåndssamtykke.

TAUSHETSPLIKT OG PERSONOPPLYSNINGER

Leverandøren plikter å bevare taushet overfor uvedkommende om alle opplysninger Leverandøren har fått om Kunden og hans bruk av Tjenesten, med mindre det foreligger samtykke fra Kunden, hjemmel i lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov, eller som ledd i betalingsinnkreving m.v. hvor det er saklig grunn.

For informasjon om Leverandørens behandling av personopplysninger, se personvernerklæringen som ligger på https://datafolka.no/personvern/

Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende databehandleravtale

KONTAKTPERSON OG MELDINGER

Kunden plikter å oppgi en kontaktperson for kundeforholdet til Leverandøren, som skal gi Leverandøren sin e-postadresse og mobiltelefonnummer, og aksepterer at Leverandøren benytter disse til å varsle Kunden om forhold som gjelder Tjenesten, herunder Utstyret, omfattet av Avtalen. Leverandøren kan velge å varsle Kunden via kundeportal, i faktura, SMS, e-post eller på annen egnet måte. Leverandøren legger til grunn at kontaktpersonen har fullmakt til å administrere alle sider av kundeforholdet, herunder foreta alle handlinger på vegne av Kunden som omhandler kundeforholdet til Leverandøren.

Endring av Kundens kontaktopplysninger skal varsles skriftlig til Leverandøren.

TVISTER

Tvister vedrørende Avtalen skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan saken bringes inn for de alminnelige domstoler. Tvister relatert til Internett og telefoni kan Kunden velge å bringe inn for Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon.